tisdag 16 mars 2010


För några veckor sedan var jag i Härnösand. Berättarnätet Sverige hade förlagt sitt årsmöte där i samband med att Berättarnät Mitt hade sin årliga Berättarfest. Berättarfesten var ett helt fantastiskt arrangemang med mycket bra berättande och duktiga berättare ditresta från landets alla hörn. Några som däremot lyste med sin frånvaro var pressen. Ingen journalist hade hörsammat möjligheten att skriva om arrangemanget.
Jag tycker att detta är ett problem. Vi som är utövare av världens äldsta kulturyttring, det muntliga berättandet blir ofta styvmoderligt hanterade i pressen.
Jag vet inte om detta beror på okunskap eller om vår kulturform inte riktigt platsar i kulturens finrum.
Nu ska vi emellertid försöka råda bot på den saken.
Den 20 april startar nämligen Berättarnätet Sveriges Berättarstafett. En stafett i form av en väska kommer då att börja skickas mellan Sveriges berättarföreningar.
På varje plats dit den kommer kommer det att ordnas festliga berättararrangemang och det är meningen att massmedia ska skriva om dessa.
Jag har fått den stora äran att tillsammans med Berättarnätet Sveriges ordförande, Love Ersare, starta upp stafetten på Berättarfestivalen i Skellefteå. Sedan kommer den att färdas söderut genom vårt avlånga land och framåt höstkanten åter nå Skåne, dår den ju utgått ifrån.
Föhoppningsvis ska den då ha spridit mycket kunskap om vad muntligt berättande är och står för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar