fredag 30 april 2010

Ibland är det härligt att vara berättare


Den 16 april satte jag mig i min bil och for till Båstad. Målet var Båstad gymnasieskola, där jag skulle berätta för en aula full med elever. Min uppgift var att ta dem med på en 5000-årig resa i den litterära sagans värld. Från Gilgamesh till Blixen kallar jag mitt program. Publiken accepterade mig villigt som ciceron och följde snält med till källaren på British Museum 1872, där resan börjar, och for sedan via Mesopotamien, Kreta, Egypten, Skåne för att till sist hamna i Bodö i Nordnorge där Karen Blixens fantastiska saga om skeppsgossen Simon utspelar sig. Den fantastiska publiken tackade med rikliga applåder efteråt, och jag njöt i fulla drag av att berätta för dem. Och så fick jag dessutom betalt. I bland är det härligt att vara berättare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar