torsdag 10 februari 2011

ETT MINNE FRÅN MIN GRÖNA UNGDOM


På berättarkaféet i Landskrona i tisdags berättade jag "Frasses bar"som bygger på minnen från min gröna ungdom. Jag gick in på nätet och hittade en bild av huset där Malmös mest populära knutteställe låg. Bilden ger tyvärr inte den rätta stämningen. Utanför på gatan stod en rad motorcyklar. Det skulle vara engelska maskiner, Triumph och BSA med mycket krom. Ut från de öppna fönstren trängde dofter av grillad korv och cigarettrök, och i bland stod dörren, som var belägen i själva hörnet på huset öppen, och då kunde man se in i det allra heligaste, där jukeboxen stod och spydde ut tonerna av rock an' roll. Knuttarna gillade inte oss skolgrabbar, så vi var tvungen att smyga förbi. Fick de syn på oss så blev vi jagade. Gud ske lov sprang vi fortare än de.
Kul att hitta en bild av huset. Det ser inte lika dant ut i dag, men med berättandets hjälp håller jag det levande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar