tisdag 8 januari 2013

VÄRLDENS VACKRASTE KÄRLEKSHISTORIA

Jacopo Zucchi, Psyche och sovande Amor
 
 
Du berättar alltid så vackra historier Sven, sa Ida Junker till mig, och det kanske jag gör. I varje fall vill jag att mina historier ska vara vakra inte minst nu när jag satt mig före att göra ett berättarprogram med vackra historier om kärlek. Några har jag redan i min samling, bl.a. Amors pilar i Vellinge som en god vän döpte historien om Karl-Ewert och så den kinesiska sagan om Vallpojken och Vävarflickan. Men just nu håller jag på att bearbeta den gamla romerska sagan om Amor och Psyke. Det är en historia om kärlek som motarbetas av kärleksgudinnan Venus själv. Men den får ett lyckligt slut och är så vacker att man får tårar i ögonen när man berättar den. Hoppas att min publik också kommer att fälla en tår.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar