måndag 22 juli 2013

LUNDKOVALL



När jag för några veckor sedan gick på promenad med Wilhelm, mitt lilla barnbarn i närheten av Järvafältet, fick jag syn på en blomma som jag aldrig lagt märke till förut. Den växte i täta små klungor och var vackert gul och blå, liksom vår svenska flagga. Jag bestämde mig då för att när tillfälle gavs ta och slå upp den i en flora, för att lära mig dess namn. Denna förutsatts glömde jag sedan bort. Men i natt när jag hade en period av sömnlöshet, så dök plötsligt blomman upp i mitt minne. Jag steg upp och letade upp den i floran och fortsatte sedan in på Google. Det visade sig att den heter Lundkovall eller också Natt och dag och växer speciellt i Sörmland och Uppland. Den har också ett originellt system för fröspridning. Fröna ser precis ut som myrägg, vilket får myrorna att bära iväg med fröna till nya växtplatser. Tänk vad mycket man lär sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar