fredag 23 augusti 2013

ATT PLOCKA IHOP EN RENÄSSANSKOSTYM



På Sophie Brahes skördedag på Ven den 7 september ska sagoberättaren naturligtvis vara klädd i tidstypiska kläder. I en av mina dräkthistoriska böcker "Everyday kostym in Britain" hittar jag bilder på hur enklare folk var klädda på 1500-talet. Genom att plöja mina och hustruns gardrober fixar sig detta. På huvudet en barett i svart filt, som hustrun inte längre använder. På överkroppen en skjorta i grovt linne, som jag egentligen sytt till min medeltidskostym. Ovan på den en sammetsväst som jag egentligen tänkt som scenkostym, men aldrig använder annars. På benen ett par svarta långstrumpor från min hustrus samling och slutligen ett par svarta knäbyxor med snörningar vid knäna, som egentligen är tänkta för sommarbruk och bara ben. Voilà kostymen är klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar