måndag 18 november 2013

TILLBAKA TILL KLASSAMHÄLLET



När jag nu sitter och tänker tillbaka på min barndom i Hököpinge, så dyker minnen om min första skoltid upp. Jag började i första klass i småskolan hos fröken Linnea Larsson. Innan jag började skolan var jag ganska omedveten om att det var skillnad på folk och folk. Det var något jag fick lära mig nu. Vår småskolefröken var noga med att pränta in det i oss. Vi barn behandlades nämligen olika, beroende på vilken ställning våra föräldrar hade i samhället. Överst på stegen satt barnen till tjänstemännen på Sockerbruket. Sen kom böndernas ätteläggar, och längst ner placerades vi arbetarungar. Den som en gång fostrats på detta sätt kan väl inte gilla de klassklyftor som skapas i dagens samhälle. Långt mindre lägga sin röst på Alliansen.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar